De wakkere consument

Index

  1. Tenenkrullend Telenet

    Telenet maakt het bont. Alles draait al maanden in de soep.

  2. Wanneer stookolie bestellen?

    Een simpele strategie.

  3. Colruyt

    Colruyt moet zich herpakken.

  4. Mijn eerste humidor

    Maak je eigen humidor.

  5. Ecocheques

    Iedereen wint! Een regelrechte farce.

  6. "Planned Obsolescence"

    Is er echt opzet in het spel?

  7. Pannen met anti-aanbaklaag

    Een gevaar voor de volksgezondheid?

  8. Koffie & de teloorgang van Test-Aankoop

    Test-Aankoop "test" espresso-machines.

  9. Test-Aankoop en een bord linzensoep

    Test-Aankoop verkoopt z'n ziel.

  10. DVB-T: digitale TV en radio zonder kosten

    't Is te zeggen: u hoefde er niet extra voor te betalen. Dit kon natuurlijk niet.

  11. Uw vaste telefoon opzeggen

    Een persoonlijk relaas.

België

Problemen als consument?

Probeer het probleem eerst en vooral op te lossen met de leverancier of dienstverlener. Als dat niets oplost, lees dan verder.

Problemen met BPost of een ander koerierbedrijf

Heb je problemen met een postbedrijf (en helpt het bedrijf je niet verder)? Dan kan je terecht bij de ombudsman post. Die dienst onderzoekt je klacht en als die ontvankelijk is, bemiddelt de ombudsdienst met het post- of koerierbedrijf om jouw probleem te helpen oplossen.

Andere

Er is bv. ook een ombudsdienst Telecommunicatie, een ombudsdienst van de banken, een ombudsdienst energie, een ombudsman voor de verzekeringen, een ombudsdienst voor het notariaat en er zijn er nog vele andere.

Geen ombudsdienst voor je probleem?

Maar als er geen ombudsdienst bestaat, dan betekent dat nog niet dat je meteen naar de rechtbank moet. Je kan de volgende dienst contacteren:

Consumentenombudsdienst (COD)
North Gate II, Koning Albert II-laan 8
1000 Brussel
Telefoon: 02/702 52 00
Email: klachten@consumentenombudsdienst.be

Deze (overheids)dienst zal dan de klacht behandelen. Als er een geschikte ombudsdienst voor het probleem bestaat, dan zal ze jou gewoon doorverwijzen. Anders handelt ze de klacht zelf af, gratis. De consument moet zich dus niet langer afvragen tot welke instantie hij zich moet richten.

Maar zoals gezegd in het begin: je moet het probleem zelf al aangekaart hebben bij de leverancier of dienstverlener.

Het COD is ook geen hof van beroep: als je het geschil zelf al had voorgelegd aan de gepaste ombudsdienst en die heeft jou ongelijk gegeven, dan kan je geen tweede keer proberen via de COD.

Je mag dit alles ook voor zogenaamde principiële kwesties, waarbij het om lage bedragen gaat.

De goedkoopste elektriciteitsleverancier

Welk is de voordeligste? (Neem best je laatste jaarfactuur erbij.)

Rest van Europa

Problemen met een buitenlandse firma?

Je hebt een discussie met een handelaar uit een ander EU-land. Dan kan je van thuis uit jouw recht gelden via de EU-procedure voor kleine geschillen. Het is een eenvoudige en goedkope procedure die werkt op basis van standaardformulieren voor de communicatie met de rechtbank.