De wakkere consument

Index

  1. Wanneer stookolie bestellen?

    Een simpele strategie.

  2. Colruyt

    Colruyt moet zich herpakken.

  3. Mijn eerste humidor

    Maak je eigen humidor.

  4. Ecocheques

    Iedereen wint! Een regelrechte farce.

  5. "Planned Obsolescence"

    Is er echt opzet in het spel?

  6. Pannen met anti-aanbaklaag

    Een gevaar voor de volksgezondheid?

  7. Koffie & de teloorgang van Test-Aankoop

    Test-Aankoop "test" espresso-machines.

  8. Test-Aankoop en een bord linzensoep

    Test-Aankoop verkoopt z'n ziel.

  9. DVB-T: digitale TV en radio zonder kosten

    't Is te zeggen: u hoefde er niet extra voor te betalen. Dit kon natuurlijk niet.

  10. Uw vaste telefoon opzeggen

    Een persoonlijk relaas.

België

Problemen als consument?

Als je opgescheept zit met een slecht product, of je bent niet tevreden over de dienstverlening van een "leverancier" (fabrikant/provider/winkel/bank/...) en -belangrijk!- je vindt geen gehoor bij hen, dan kon je vroeger het geschil voorleggen aan een geschillencommissie of ombudsman. Als die niet bestond, moest je naar de rechtbank.

Dat behoort nu tot het verleden. Als je geschil niet wordt opgelost door je leverancier en je meent dat je recht hebt op beter, kan je de volgende dienst contacteren:

Consumentenombudsdienst (COD)
North Gate II, Koning Albert II-laan 8
1000 Brussel
Telefoon: 02/702 52 00
Email: klachten@consumentenombudsdienst.be

Deze (overheids)dienst zal dan de klacht behandelen. Als er een geschikte ombudsdienst voor het probleem bestaat (zoals bijvoorbeeld de Ombudsdienst Telecommunicatie, of die van de banken, ...), dan zal ze u gewoon doorverwijzen en dan is alles "zoals vroeger". Anders handelt ze de klacht zelf af, gratis. De consument moet zich dus niet langer afvragen tot welke instantie hij zich moet richten.

Maar zoals gezegd: u moet het probleem zelf al aangekaart hebben bij de "leverancier". En het COD is geen hof van beroep: als u het geschil zelf al had voorgelegd aan de gepaste ombudsdienst en die heeft u ongelijk gegeven, dan kan u geen tweede keer proberen via de COD.

U mag dit alles ook voor zogenaamde principiële kwesties, waarbij het om lage bedragen gaat.

De goedkoopste elektriciteitsleverancier

Welk is de voordeligste? (Neem best uw laatste jaarfactuur erbij.)

Rest van Europa

Problemen met een buitenlandse firma?

U hebt een discussie met een handelaar uit een ander EU-land. Dan kan u van thuis uit uw recht gelden via de EU-procedure voor kleine geschillen. Het is een eenvoudige en goedkope procedure die werkt op basis van standaardformulieren voor de communicatie met de rechtbank.

Indices

De euro versus de dollar, de prijs van de Noordzee-olie (Brent), de Dow Jones, de prijs van het goud als u dat mocht interesseren ... in realtime op Netdania (zie de tabel rechts).