Oorspronkelijk gepubliceerd in januari 2025

Wij leveren je pakje!

Rarara, van welk bedrijf komt deze email:

"Amazon heeft ons gekozen om je pakje te leveren!"

Geen idee? Een tweede tip, enkele dagen later:

"We leveren je pakje op 3 april".

(De datum doet er niet toe.) Nog steeds moeilijk te raden? Dan springen we naar 3 april zelf. Bij het ochtendkrieken vinden we deze verrassing in onze Inbox:

"We leveren je pakje vandaag".

Als u het nu nog niet weet, dan weet ik het ook niet meer. (Spoiler alert:) Enkele uren nadien staat de postbode aan de deur en hij overhandigt een pakje. Jawel, het is BPost! En het is datzelfde BPost dat kort nadien verslag doet van het gebeuren via een vierde email:

"Je pakje werd geleverd".

De dag daarop volgt nog een verrassing. Een vijfde email van dezelfde afzender:

"Je ontving gisteren een pakje van ons".

En plots slaat het om bij mij. Begint dit niet stilaan op stalking te lijken? Hoeveel dagen gaan ze dit nog doen? Hoeveel emails worden er op deze manier verstuurd bij BPost, op onze kosten? Hoeveel voltijdse equivalenten vullen daar hun dagen mee?

DPD

De privé-koerierdiensten pakken het wel anders aan. We deden de test met DPD. Ik bestelde een boek (een tweedehands exemplaar) bij een Hollander nog wel en zie, hier word ik niet lastiggevallen met emails ŕ la "een Hollander heeft ons gekozen om je pakje te leveren" en "we leveren dat pakje uit Holland vandaag", nee, de email die we enkele dagen later krijgen, ziet er uit als volgt:

(9:13) Je bestelling met pakketnummer {nnnn} van M. Janssen wordt vandaag tussen 12:13 en 13:13 geleverd.

Dit is nuchtere zakelijkheid. Dit is er boenk op. (M. Janssen is de zaakvoerder van het boekenwinkeltje en ook de afzender van het pakje, want het is een eenmanszaak.) Het tijdvenster beneemt niet de volledige dag zoals bij BPost. Bij DPD beslaat het slechts 1 enkel uur.

12:00h: ik sluit de hond op in de keuken.

12:06h: ik ga nog snel naar het toilet.

12:13h: (de koerier kan nu op elk moment de oprit opdraaien.) Mijn PC doet "ting!", teken dat er een nieuwe email is gearriveerd. Hij is van DPD!

(12:13) Jammer genoeg hebben we je gemist bij het leveren van je pakket met pakketnummer {nnnn} van M. Janssen.

Ik moet ter plekke in slaap gevallen zijn! Maar ik onthoud vooral dat het DPD minder dan 30 seconden kost om mij hierover te informeren. Daar kan BPost een puntje aan zuigen. Ja, de DPD koerier had kunnen aanbellen, of op de deur kloppen, of hij had het pakje in de brievenbus kunnen steken, maar als dat niet paste in zijn tijdvenster? Ik hoop vurig dat hij na deze mislukte levering niet ontslagen wordt.

Ping! doet de computer weer maar dat is voor straks. We lezen eerst de rest van de email:

(...) Om een nieuwe leverpoging in te zetten, vragen we u vriendelijk om uw adres na te kijken en aan te passen. Indien het adres toch juist is, gelieve ook dan opnieuw te bevestigen om de nieuwe leverpoging te activeren.

Daaronder staat een handige link met het opschrift "Leveradres wijzigen of bevestigen". Wat een service! We surfen er op volle kracht naar toe en bevestigen ons thuisadres, daar het na de bestelling niet meer gewijzigd is. We mogen meteen zelf ook een volgende afspraak vastleggen en waarom wachten? We kiezen voor "morgen". Morgen aan huis.

En wat staat er in de allernieuwste mail die net was binnengekomen, een minuut na de vorige? Hij is opnieuw van DPD, zien we.

(12:14) Jammer genoeg hebben we je gemist bij de levering van je pakket met pakketnummer {nnnn} van M. Janssen.

Hetzelfde als de vorige email, maar dan:

Opdat je toch zo snel mogelijk je pakket in handen zou kunnen krijgen, zal onze chauffeur het uiterlijk volgende werkdag leveren in een Pickup parcelshop in de buurt. Zodra je pakket klaar ligt in de Pickup parcelshop ontvang je van ons nog een bevestigingsmail met het adres en de openingsuren. Vergeet niet om je identiteitskaart mee te nemen wanneer je je bestelling ophaalt.

Sterk! Om 12:13h kregen we een mail om te zeggen dat we thuis niet werden aangetroffen, tesamen met het voorstel om een nieuwe afspraak vast te leggen. En nog voor we die hadden afgerond, kregen we bericht dat het pakje in een DPD-depot zal worden achtergelaten en dat we het daar kunnen gaan halen. Sneller dan dat kan bijna niet!

De dag daarop volgen de details:

(14:13) Je bestelling met pakketnummer {nnnn} van M. Janssen wordt vandaag tussen 08:00 en 18:00 geleverd op onderstaand adres: {depot}{adres}.

{adres} is een gemeente in de buurt en {depot} is een winkel aldaar. We kunnen nu ons boekje van 6 EUR (+ 5 EUR verzendkosten) ophalen in een winkel een tiental kilometer verderop.

Ik vraag me af wat DPD nu gaat doen met de thuislevering die was geregeld voor diezelfde dag. Maar een nieuwe email, twee uur later, laat aan duidelijkheid niets meer te wensen over:

(16:04) Uw pakket van DPD BE {nnnn} is beschikbaar om af te halen bij onderstaande Pickup Parcelshop: {depot}{adres} tot dinsdag 22 oktober 2024.

Indien het niet wordt afgehaald binnen deze termijn, wordt het teruggestuurd naar de afzender, zijnde M. Janssen. Gratis! Topservice.

Besluit

Bij BPost bombarderen ze u met algemene, weinigzeggende emails ("wordt geleverd", "vandaag geleverd", "gisteren geleverd", ... ). Daarenboven wordt het pakje meestal bezorgd door een gewone postbode, zoals we die kennen uit onze jeugd, niks fancy dus, en zonder opgave van tijdstip, gewoon tijdens zijn ronde. Verder is hier ook geen sprake van Pickup parcelshops e.d., het is gewoon bij u aan huis.

Bij DPD worden de thuisleveringen netjes aangekondigd met een tijdvenster van max. 1 uur. Gaat er iets mis, dan moet u uw thuisadres bevestigen op de computer, tesamen met een nieuw bestelmoment, en dan wordt uw pakje de dag nadien elders gedeponeerd, in een heuse Pickup parcelshop. Hebt u zelf geen vervoer, dan wordt de bestelling automatisch terugbezorgd aan M. Janssen, aan wie u vervolgens 6 euro kan terugvragen. Succes!

DPD is dus de onbetwiste winnaar van onze Grote Pakjestest.