Oorspronkelijk gepubliceerd in juni 2026
Een tragische gebeurtenis
Op 26 mei om 8.08h 's morgens, steekt een schoolbus een gesloten treinoverweg over in Buggenhout. De bestuurder van de aankomende trein doet wat hij kan, maar een aanrijding kan niet meer worden voorkomen. Vier mensen laten het leven: de chauffeur (49 jaar oud), de begeleidster (27) en twee kinderen (12 en 15). De vijf andere kinderen op de bus raken gewond tot zwaargewond.
Al snel na het ongeval vermelden de nieuwsbronnen dat de chauffeur "een blanco strafregister en geen veroordelingen" heeft. Te verstaan als: de buschauffeur is niet gekend voor extremistische feiten. Enkele dagen nadien lekt uit dat de man (die van Algerijnse afkomst was) wel "een reputatie" had in het verkeer. Te snel rijden, voorrang afdwingen, haantjesgedrag, spoorwegovergangen oversteken wanneer de slagbomen naar beneden gaan, uitschelden van andere weggebruikers, GSM-gebruik tijdens het rijden etc. Een trieste lijst. Een van de kinderen die hij vervoerde, moest soms braken door zijn wilde rijstijl; een ander had schrik om op te stappen. Een begeleidster liet zich "op z'n Belgisch" ziek verklaren om niet meer te moeten meerijden met de wildeman. Ze zal het zich niet hebben beklaagd.
Er waren voordien al een hele resem klachten over dit rijgedrag. Klachten richting school. Richting de provincie, die instaat voor het leerlingentransport. Richting busfirma zelf. Richting "De Lijn". Alleen de opvolging van de klachten kwam er niet. De chauffeur zelf werd ook nooit aangesproken op zijn gedrag. Typisch voor de Vlaamse burger die liever wegkijkt en er vervolgens het zijne van denkt, inclusief de vrees om van racisme beticht te worden. In Nederland zou hij al lang gekapitteld zijn.
Het lijkt er dus op dat het ongeval voornamelijk te wijten was aan de buschauffeur. Hij stak de spoorweg over toen er een trein aankwam. Toch loont het ook de moeite om eens naar de inrichting van de spoorwegovergang zelf te kijken.
De bus kwam vanuit de weg die parallel liep aan de spoorlijn -de onderkant van onderstaande foto:
Perspectiefbedenkingen
De foto is genomen met een groothoeklens. En de Google auto bevond zich op de linkerrijstrook van de parallelweg (hij keek achteruit). De locatie en het perspectief zorgen voor een uitvergroting van de situatie
Open de afbeelding in een nieuw venster om ze te vergroten ("rechtsklik" hiervoor de foto en kiest "Open in een nieuw venster").
Afbeelding 1: Spoorwegovergang Buggenhout (Google Maps)
Iemand die het ongeval zag gebeuren, getuigt op VRT Nieuws: "Het is niet de meeste aangename spoorwegovergang. Er komen ook 4 of 5 straten bij elkaar". Een treinbestuurder uit de buurt weet te vertellen dat de overweg al lang als problematisch bekendstaat en dat hij elke keer zijn hart vasthoudt wanneer hij daar met de trein passeert.
We zien hier vooreerst twee spoorweglichten ver weg (in het echt zijn ze dichterbij). Het ene is naar de hoofdweg gericht (dwars op de spoorweg), het andere kijkt vaagweg in de richting van de parallelweg. Als je aan de drakentanden staat, heb je niet echt het gevoel dat deze lichten specifiek voor jou zijn bedoeld. Je kan ze eerder vergelijken met een vuurtoren dan met een "no pasaran" obstakel.
De witte doorlopende lijn (linksonder op de foto) lijkt op een gidslijn om de sporen over te steken zonder een slagboom te kruisen. De vrije baan tussen de slagbomen door (ook als die omlaag zijn) heeft als eindpunt +/- het graspleintje naast de witte auto voor het huis aan de overkant.
De verstrooide chauffeur die niet vertrouwd is met de plaatselijke situatie (een voorwaarde die niet van toepassing is op de buschauffeur die het ongeluk veroorzaakte), wordt nergens afgestopt. Het dominante gedrag voor wie vanuit de parallelstraat op de spoorwegovergang uitkomt, is onvoldoende "rem en wacht".
Oplossing
Wat kan men doen om spoorwegovergangen zoals deze veiliger te maken? Twee dingen m.i. Eerst en vooral, zorg ervoor dat de parallelbaan voor de kruising niet uitmondt in de spoorweg. Zorg dat ze ervan "wegloopt": laat de baan lichtjes krommen naar rechts, weg van de spoorweg. Het omgekeerde van die doorlopende lijn op de foto.
Ten tweede: hoewel de consensus is dat twee slagbomen de veiligste oplossing is om een spoorwegovergang te bewaken (omdat er bij drie/vier slagbomen geen vluchtroute meer is voor wie op de overweg belandt), denken wij dat een derde slagboom, de veiligheid zou verhogen overal waar parallelwegen "niet frontaal" uitmonden in een spoorwegovergang. Die bijkomende slagboom verhindert dat iemand oversteekt omdat het anders zolang wachten is en er toch geen trein aankomt.