Oorspronkelijk gepubliceerd in 2005

Char Margolis en de andere kant

Char Margolis

Foto 1a: Char Margolis

Inleiding

In 2005 zond Vitaya een reeks programma's uit met in de hoofdrol Char Margolis. Char is een Amerikaanse mevrouw met goede relaties in de spirituele wereld. Zij geeft sessies waarin zij -als medium- entiteiten uit die spirituele wereld linkt met personen uit de onze, dood of levend.

De aflevering die wij bekeken (Vitaya, 07APR2005 en talloze keren herhaald) begint met een sessie met Ann Van Elsen, ex-Miss BelgiŽ. Ann was na afloop sterk onder de indruk van de uitspraken van Char Margolis. Een interessante sessie maar wij berichten hier over de sessie nadien, een sessie met twee vrouwen, genaamd Frieda en Maria. Zij worden door Vitaya aangekondigd als: Frieda is een geboren twijfelaarster, op zoek naar zichzelf en hoe het met haar leven verder moet. Maar... ook Maria is nieuwsgierig naar wat Char te vertellen heeft. Frieda is op het eerste gezicht een ietwat getourmenteerde vrouw-uit-het-volk met mannelijk-dominante trekjes. Zij speelt de hoofdrol want het is duidelijk dat haar leven allesbehalve probleemloos verloopt. Maria is het archetype van de brave volksvrouw; zij zit erbij, beaamt dingen of schudt haar hoofd.

De sessie

Aan de ene kant van de tafel zit Char, aan de andere kant Maria en Frieda. Char valt meteen met de deur in huis.

Char: Heb je ooit een man gekend met een J?

Frieda: ...

Char: ... in het verleden?

Frieda: Excuseer, ik heb al zoveel mannen gekend in het verleden.

(Frieda lacht, Char lacht)

Char: Ik zal elke letter van het alfabet doornemen. OK... hoeveel mannen met een... haha. Was er een J...

Probabiliteiten

Wij hebben een frequentieverdeling gemaakt van (de eerste letter van) alle voornamen van pasgeborenen in BelgiŽ in 2003, en van (een steekproef) van de voornamen gegeven in de USA in -let wel- de jaren 70. De resultaten zien er uit als volgt:

LETTER % Bel % US
A 10.6 7.8
B 3.3 4.4
C 5.2 8.3
D 2.7 6.9
E 6.0 3.4
F 3.0 0.8
G 2.0 2.1
H 2.0 1.7
I 2.4 0.4
J 8.0 15.9
K 3.0 6.0
L 10.8 4.3
M 10.9 10.1
N 4.7 1.9
O 1.3 0.2
P 1.2 2.2
Q 0.4 0.0
R 4.2 6.6
S 7.4 7.8
T 4.3 6.2
U 0.1 0.0
V 1.4 0.9
W 1.3 1.9
X 0.4 0.0
Y 2.1 0.2
Z 1.1 0.1

In de USA komen namen met een 'J' het meeste voor (15.9% van de kinderen geboren in de jaren zeventig hebben een voornaam die begint met een J); in BelgiŽ zijn namen met een L en een M het frequentst.

Als we ervan uitgaan dat de gemiddelde mens een min of meer emotionele band heeft met pakweg 15 andere mensen (gezin, familie, vrienden, collega's, leraren, ex-en, ...), dan is in BelgiŽ de kans dat geen enkele van die 15 voornamen begint met een L of een M ongeveer 2.5%. Dus: als Char intuÔtief iemand noemt iemand met een L... of een M... dan is de kans dat er zo iemand gevonden wordt in uw of mijn naaste kring zowat 97.5%.

Frieda: ...

(In Amerika zou Char met de letter J in 93% van de gevallen een positief antwoord krijgen, louter op statistische gronden. In BelgiŽ bedraagt de kans echter "slechts" 71%. Frieda doet ondertussen moeite maar ze vindt niemand.)

Char: ... of een G? Denk goed na!

(Met een Amerikaanse in de stoel stijgt de kans nu tot 95%; met een Belgische is het 79%.)

Char: (behulpzaam) Misschien al een tijd geleden?

Frieda: Nee, ik heb wel een goede vriend op dit moment.

Char: Een goede vriend met een J?

Frieda: Met een J. (knikt)

Char: Bevat zijn naam een N?

Frieda: Ja.

Char: Jan, Johan of...

(Frieda en Char, tegelijkertijd:) John.

Frieda: Hij is een goede vriend.

Char: Geen liefdesgeschiedenis, gewoon een vriend.

Frieda: Ja. Nee, niks liefdesgeschiedenis, alsjeblieft!

Char: Gewoon een vriend. (denkt diep na) Heb je hem deze week nog gesproken...

Frieda: Ja, ja...

Char: ... en hem hierover verteld?

Frieda: Ja.

Char: Was hij benieuwd of ik iets over hem zou zeggen?

Frieda: ... .

Char: ... maar hij was geÔnteresseerd.

Frieda: Ja hoor.

Char: Ik denk dat hij in mij opkwam omdat je hem onlangs hebt gesproken.

Frieda: Ja, inderdaad.

Char: OK... (denkt weer even diep na) Jij werkt toch, hť?

Frieda: Nee.

Char: Wil je weer aan de slag?

Frieda: Ja, ik wil weer aan de slag.

Char: Heb je ooit in de verkoopsector gewerkt?

Frieda: Ja, dat heb ik vroeger ooit gedaan.

Char: Je was heel goed daarin, is het niet?

Frieda: (bescheiden) ik denk het wel.

Char: Ik denk dat het je goed afging. Wil je dat nog doen?

Frieda: (geen reactie)

Char: ... of weet je het nog niet goed?

Frieda: Ik weet het nog niet goed. Dat is het net.

Char: Je weet niet wat je wilt doen.

Frieda: Precies, dat is het probleem.

Char: Je weet niet wat je wil doen wanneer je volwassen bent. (lacht)

Frieda: Daar zeg je het, hahaha! Want ik ben nog altijd... een baby.

Char: Da's OK! We moeten het kind in ons koesteren en hoeven niet volwassen te worden.

Frieda: Ja.

Char: Maar je bent een sociaal iemand...

Frieda: Inderdaad.

Char: ... en je bent erg geliefd... (Maria, de andere vrouw, die tot nu toe voornamelijk de steel van haar wijnglas heeft vastgehouden, knikt instemmend) en dus... iets, gelijk wat, in de verkoopsector. Want als je iets anders wilt doen, zou je weer gaan moeten studeren...

Frieda: Ja!

Char: Zou je dat doen?

Frieda: Zeker weten! Maar al te graag! Da's geen probleem!

Char: Geen probleem.

Frieda: Ik ga graag naar school. Vroeger ben ik niet lang genoeg naar school gegaan. Ik ben te vroeg gestopt met de school.

Char: (bezint zich even) Heb je ooit... overwogen om psychologie te studeren?

Frieda: (zoekt diep in haar verleden. Maria, die Frieda door en door kent, schudt alvast ontkennend het hoofd.) Ik... overwogen heb ik het wel.

Char: Je hebt het overwogen.

Frieda: Ja.

Char: ... of zou je eerder voor zaken kiezen ("business")?

Frieda: ... .

Char: Of "business school"?

Frieda: ... (begrijpt misschien niet goed wat Char precies bedoelt).

Char:(breidt verder uit) Of "business"?

Frieda: ...

Char: "or start a business"? Wil je een eigen zaak oprichten?

Frieda: Een eigen zaak oprichten, dat zie ik wel zitten! Ik kan niet voor een baas werken.

Char: Dat begrijp ik.

Frieda: Ik wil mijn eigen baas zijn...

Char: ... je eigen baas... .

Frieda: ... en zelf bevelen.

Char: Je moet dus nog uitzoeken wat je wilt.

Frieda: (op dreef) Maar ik heb het geld niet om zelf iets te beginnen!

Char: Dus laat mij er even over nadenken. Laat ons er even over nadenken. (Frieda knikt) Is er een... B? Een B?

(De kans op een positief antwoord is 50%. Maria en Frieda knikken.)

Char: Bevat de naam naast de B ook een R?

Beide vrouwen: Ja.

Char: Is het B-R of B-A-R?

Frieda: Ja.

Char: Bart of Barry, of... (beide vrouwen knikken) klinkt het als Barry?

Maria: Bernd.

Char: Bernd? OK, die naam ken ik niet. Frieda, heb je een relatie met hem?

Frieda: Nee.

Char: ... of is het iemand van de familie? (Beide vrouwen knikken) Van jullie beiden? (Beide vrouwen knikken) Hoort hij bij jou? Wie is het?

Frieda: Mijn zoon.

Char: Jouw zoon!

Frieda: Eťn van mijn zonen.

Frieda schudt haar hoofd -wat overkomt haar hier!- en er valt een pijnlijke stilte. De twee vrouwen, Frieda en Maria worden emotioneel. Frieda trekt haar wenkbrauwen op en knijpt haar handen samen in gebedsstand en schudt ze, ten teken van aanmoediging. Char laat zich niet afleiden en vervalt in diepe gedachten. Het blijft een tijd stil. Frieda blaast en kijkt rond, ze heeft het moeilijk.

Char: Ik wou je vragen... .

(Dit is er teveel aan. Frieda kan haar emoties niet meer de baas en maakt een afwerend gebaar. Als Char nog mŤŤr zulke spijkers met koppen gaat slaan, loopt het gegarandeerd uit de hand. Frieda kijkt Maria aan met een smekend gezicht -wat overkomt mij hier!- doch Maria sust haar, alles komt wel in orde. Volhouden, Frieda! Char denkt nog even verder na en dan...)

Char: Heb je... een probleem met hem?

(Frieda kan haar emoties nu niet meer de baas en deelt in tranen de moderator -buiten beeld- mede dat ze bijna niet meer verder kan.)

Char: Dat geeft niet... heb je... een probleem met je zoon?

Frieda: (heftig knikkend) ja, ja.

Char: (reikt een proper zakdoekje) Veel problemen?

Frieda: (snikkend) Erg veel! Sorry... (dipt voorzichtig tussen de make-up haar tranen)

Char: Maar je hebt hem proberen te helpen...

Frieda: ja... .

Char: ... maar hij helpt zichzelf niet.

Frieda: ... inderdaad.

Char: Voel je jezelf schuldig hierdoor?

Frieda: Ja.

Char: Je voelt je verantwoordelijk.

Frieda: (weifelt even) ja.

Char: Maar ik denk dat je het jezelf niet teveel mag aantrekken. Want hij heeft zijn eigen problemen die niks met jou te maken hebben. En misschien heeft hij de genen van zijn vader...

Frieda: (knikt overtuigd)

Char: ... waarmee hij zijn leven voortzet... en heeft hij hij bepaalde trekken van zijn vader geŽrfd... en... duwt hij je weg?

Frieda: (haalt adem, aarzelt, lijkt nee te gaan zeggen maar dan:) ja... .

Char: ... of is hij gemeen tegen je?

Frieda:(refererend naar het wegduwen) nee, ik doe dat.

Char: Je duwt hem weg?

Frieda: Ik probeer dat.

Char: Ik denk dat je hem moet wegduwen nu, want anders word jij te hard gekwetst en lijd jij eronder.

Frieda: Inderdaad.

Char: Maar ik denk dat je echt je best hebt gedaan... heel veel... . (Frieda knikt peinzend.) Ik moet zeggen... daarnet, ik bleef iets zien... heb je ooit... een kind verloren?

(Frieda beaamt dit niet.)

Char:... of had je een miskraam, of een abortus, of... .

Frieda: Nee, maar ik... (wendt zich tot Maria en zegt: Baps hť, mijn kleindochter!)

Maria: Ze ziet haar kleindochter niet meer.

Char: Je hebt een kleindochter?

Frieda: Ja. Ze is 4 jaar. Van Bernd.

Char: Ah, je hebt een kind dat je niet meer ziet! OK... .

Frieda: Ja, door die problemen.

Char: (bij zichzelf constaterend) OK.... dŗŗrom dacht ik dat je een kind had verloren... .

Frieda: ja.

Char: Je hebt je kleindochter verloren. Je ziet haar niet meer.

Frieda: ja, ja.

Char: (medelijdend) Zo dus... Ik wist dat er zoiets was! Ik wist dat je een kindje verloren had.

Frieda: (knikt)

Char: ... of dat je het niet mocht zien... .

Frieda: al een jaar lang.

Char: Al een heel jaar lang.

Frieda: Ja.

Char: En dan de vrouw van Bernd... is zij... .

Frieda: Ze wil niet dat ik het kindje zie. Omdat ik de moeder ben.

Char: De moeder van... .

Frieda: Dat is mijn probleem, zei ze.

Char: Je zal dat kind nog zien, maar... er is al zoveel verdriet in het leven en we hebben het zo al zwaar genoeg -dat het hartverscheurend moet zijn door je eigen dierbaren te worden gekwetst. Ken je een Fred... .

Frieda: ... .

Char: ... of een Frederic... of...

Frieda: (zucht)... .

Char: ... of een Frank, of Fred? Frank? Wie is Frank?

Frieda: Mijn ex-man.

Char: Is hij de vader van... .

Frieda: kleine Frank.

Char: Ah, je hebt nog een zoon die Frank heet?

Frieda: Kleine Frank en grote Frank.

Char: Twee keer Frank!

Frieda: Ja.

Maria: (behulpzaam) Senior en Junior.

Char: Praat je nog met je zoon Frank?

Frieda: Natuurlijk! Hij woont bij mij!

Char: Ja, met hem gaat alles goed.

Frieda: Absoluut! Perfect!

Char: Ja... hij lijkt mij ook gelukkig en hij maakt het goed.

Frieda: Ja.

Char: Maar hij praat niet meer met Bernd.

Frieda: Nee, dat wil hij niet meer. hij praat niet meer met zijn broer.

Char: Wat een droevig verhaal.

Frieda: (beaamt dit volmondig) Er is al zoveel gebeurd.

Char: Zoveel gebeurd... .

Frieda: ... waardoor de jongste me zei: mama, ik vind Bernd niet leuk meer.

Char: Waw.

Frieda: we zijn daarnet nog van Bernd weggelopen.

Char: Echt? misschien kwam zijn naam daarom zo snel in mij op. Is Frank de enige met wie je ooit getrouwd bent?

Frieda: Nee.

Char: Er was nog iemand na hem?

Frieda: (maakt duidelijk met een handgebaar dat Char zich vergist: het was voordien, niet nadien.)

Char: Voor hem? Je was het laatst met hem getrouwd en bent van 'm gescheiden.

Frieda: Ja. Enfin -we waren niet getrouwd maar we woonden wel samen.

Char: Inderdaad.

Frieda: (behulpzaam) Da's hetzelfde.

Char: En nu zijn jullie uit mekaar.

Frieda: klopt. Maar (kijkt Maria aan, en beiden lijken te moeten lachen) verlos mij van Frank! (Char lacht mee; Frieda neemt haar wijnglas): We zijn al 10 jaar gescheiden maar we zijn als een Siamese tweeling. We zijn onafscheidbaar.

Char: Spreek je mekaar nog?

Frieda: Ja!

Char: Voortdurend?

Frieda: Nee! (Frieda neemt rustig de tijd voor een ferme slok). Soms een paar maanden wel en dan weer even niet. We kunnen niet samen leven en we kunnen niet... .

Char: Zegt hij soms dat hij weer met je wilt trouwen? (Beide vrouwen knikken heftig) Hij houdt nog steeds van je, niet?

Frieda: Ik veronderstel van wel.

Char: Ik denk het echt. (Beide vrouwen knikken opnieuw.) Hij is een goede vader voor kleine Frank. Niet?

Frieda: (vertrekt haar gezicht) euhhh... (niet overtuigd:) misschien wel!? Dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Char: Maken ze samen uitstapjes?

Frieda: De laatste jaren wel.

Char: Ik denk dat hij een betere vader gaat worden. Ik denk dat hij begrepen heeft dat hij dat niet zo best deed... .

Frieda: Ja!

Char: ... en dat hij nu erg zijn best doet.

Frieda: OK.

Char: Heb jij ooit in de vastgoedsector gewerkt? (Char gebruikt de term "real estate" en Frieda wendt zich tot de coordinator met de vraag wat "real estate" is) Iets met huizen? Of... .

Frieda: ik deed iets met...

Char: ... inrichting ("redecorating")?

Frieda: ... met Frank. Ik deed iets met Frank.

Char: Hebben jullie een huis gekocht en opgeknapt? Of een huis verkocht? Of... .

Frieda: Ja, ik heb hem geholpen.

Char: En heb je daar geld aan overgehouden, aan dat huis?

Frieda: Hij wel, ik niet.

Char: Hij heeft er geld aan overgehouden.

Frieda: Hij is er mee vandoor gegaan.

Char: Terwijl jij hem hebt geholpen!

Frieda: Ja, ja.

Char: Heb jij de vaklui opgetrommeld?

Frieda: Ja!

Char: Regelde jij wie wanneer moest komen?

Frieda: Iets in die aard... .

Char: Heb je ooit een baan als makelaar overwogen?

Frieda: Nee... nee, ik heb het overwogen, maar dat is zijn job.

Char: Hij is makelaar?

Frieda: Ja. hij wil met mij samenwerken, maar dat zie ik niet zitten.

Char: Is er in dit land een school om voor makelaar te studeren?

Frieda: Waarschijnlijk wel, ja.

Char: Ik denk dat je daar heel goed in zou zijn. Weet je waarom het zo ideaal is? Zondags laat je een huis bezichtigen en ga je werken. Maar daarna heb je gedaan en je gaat naar huis en word je eventueel nog gebeld. Je kiest je uren zelf.

Frieda: Ja, da's waar. Ik kan euhhh... .

Char: Denkt hij dat je talent hebt?

Frieda: Hij zag potentieel in mij.

Char: Dat is ook zo! En hij kan het weten, want het is zijn job! Jij bent geknipt voor de vastgoedsector! Knap eventueel een oud huis op en verkoop het!

Frieda: Ja.

Char: OK?

Frieda: Ja.

Char: Dank je wel.

(De sessie blijkt afgelopen. Frieda en Char omhelzen mekaar innig. Maria komt recht en fluistert "dank je" waarop ze Char 3 kussen geeft.)

Maria: Jij bent een engel. Je hebt de energie van een engel.

Het praatje achteraf

Vitaya: Frieda, Maria, de sessie zit erop! En, wat hebben jullie eruit geleerd?

Frieda: Er is heel veel op mij afgekomen. Ik heb heel veel stof om na te denken. Ik vind het nogal zwaar om nu iets los te gooien. Maar ik voel toch een boel positieve dingen.

Vitaya: En zijn er antwoorden gekomen op de vragen die jullie hadden?

Maria: Er zijn enkele antwoorden gekomen, ja. Maar ik had gerust nog een uurtje langer willen blijven zitten.

(Maria heeft duidelijk geen weet van Char's tarieven.)

Vitaya: En ze heeft voor jou ook wat toekomstperspectieven geboden? Ga je effectief in immobiliŽn gaan?

Frieda: Ik zou nu niet zeggen "direct" maar ik wil wel eens gaan polsen in die richting. Het is niet echt mijn ding maar, ik bedoel, je moet wel proberen, ik heb niets te verliezen!

Vitaya: Nee.

Frieda: Dus ik wil het wel proberen, ik ga het toch doen.

Vitaya: Als je in immobiliŽn gaat, dan moet je dat zeker laten weten.

Frieda: Zeker, ik zal het zeker laten weten!

Vitaya: Frieda, Maria, bedankt voor het komen en heel veel succes.

Oproep aan de spirituele wereld: volledige initialen graag!

Zou het alvast niet efficiŽnter zijn als het medium de volledige initialen van de bedoelde personen onthulde, zoals "is er een zekere M.V. in jouw leven?", of "enen D.S.", in plaats van het pesterige "iemand met een M... of een D...?". Een peulenschil voor spirituele elementen en Char zou er ferm mee scoren.

Enkele bedenkingen

Zoals men hierboven zelf kan constateren, bestaat de sessie van Char voornamelijk uit vier elementen:

  1. Herhalen
  2. De 'act' met de initialen
  3. Raden
  4. Speculeren

1. Herhalen van wat net is gezegd

Het gros van haar tussenkomsten zijn onmiddellijke herhalingen. Het lijkt een beetje op het ik zou zelfs durven zeggen dat... van Janssen en Janssens bij Kuifje. Een voorbeeld:

Char: ... of weet je het nog niet goed?

Frieda: Ik weet het nog niet goed. Dat is het net.

Char: Je weet niet wat je wilt doen.

Frieda: Precies, dat is het probleem.

Char: Je weet niet wat je wil doen wanneer je volwassen bent. (lacht)

Daarmee wordt een flink deel van de tijd opgevuld.

2. De 'act' met de initialen

"Is er iemand met een X... of een Y...?" Char hangt haar sessies op aan "het raden van initialen". Zij noemt telkens een letter, wacht de reactie af, en doet er indien nodig een andere letter bij. Het maakt ongetwijfeld indruk op het publiek als zij dan iemand "juist" heeft geraden. Wars van alle probabiliteiten en bedenkingen (zie supra) is er de vraag naar de status van dit procťdť. Op welke manier kan Spiritus de eerste letter (en alleen die!) van zijn of haar naam communiceren met een medium? En waarom ?

Al bij al onthult Char erg weinig, zelfs wanneer zij iemand "treft". Het lijkt wel komkommertijd in de spirituele wereld.

3. Raden

Soms doet Char uitspraken die zweven tussen "suggestie" en "raden". Deze tussenkomsten waren in bovenstaande sessie weinig succesvol. Een voorbeeld:

Char: (...) Jij werkt toch, hť?

Frieda: Nee.

Char: Wil je weer aan de slag?

Of ook:

Char: Bernd? OK, die naam ken ik niet. Frieda, heb je een relatie met hem?

Frieda: Nee.

Char: (...) Wie is het?

Frieda: Mijn zoon.

4. Speculeren

Uitspraken zoals "jij zou in immobiliŽn moeten gaan" zijn concreet maar moeilijk te evalueren. Frieda denkt best eerst nog eens goed na vooraleer zich in immobiliŽn-avonturen te storten op basis van Char's advies.

Beseft Char dat zij alles uit haar duim zuigt?

Maar nee!

Misschien is Char Margolis opgegroeid in een "er is meer tussen hemel en aarde dan je denkt"-omgeving, een omgeving waarin het spirituele deel uitmaakt van het gewone leven en niet in vraag wordt gesteld. Misschien gelooft zij dat zij echt contact legt met personen uit de spirituele wereld. Afgaande op de reactie van sommige van haar klanten zou je dat op de lange duur zelf nog gaan geloven.

Maar ja!

Er zijn wel degelijk redenen om aan de naÔeviteit van Char te twijfelen.

Eerst en vooral valt op hoe hardnekkig zij haar miskleunen probeert goed te praten, zelfs al maalt niemand er om. Dat betekent dat ze heel erg inzit met haar geloofwaardigheid. Zou een "echt" medium zich in het nauw gedreven voelen als hij of zij de bal misslaat? Kan een "echt" medium het helpen dat de spirituele wereld misverstane boodschappen doorgeeft aan zijn tussenpersoon? Waarom voelt Char zich dan in het nauw gedreven?

Char: (...) Ik moet zeggen... daarnet, ik bleef iets zien... heb je ooit... een kind verloren? (Frieda beaamt dit niet.)... of had je een miskraam, of een abortus, of...

Frieda: Nee, maar ik... (wendt zich tot Maria en zegt: Baps hť, mijn kleindochter!)

Maria: Ze ziet haar kleindochter niet meer.

Char: Je hebt een kleindochter?

Frieda: Ja. Ze is 4 jaar. Van Bernd.

Char: Ah, je hebt een kind dat je niet meer ziet! OK... .

Frieda: Ja, door die problemen.

Char: (bij zichzelf constaterend) OK.... dŗŗrom dacht ik dat je een kind had verloren... .

Frieda: ja.

Char: Je hebt je kleindochter verloren. Je ziet haar niet meer.

Frieda: ja, ja.

Char: (medelijdend) Zo dus... Ik wist dat er zoiets was! Ik wist dat je een kindje verloren had.

Een voorbeeld: zij suggereert dat Frieda ooit op de ťťn of andere manier een kind verloren heeft. Dat blijkt niet zo te zijn (geen miskraam, geen abortus, niets). Er blijkt alleen ergens een kleinkind dat Frieda niet mag zien. Dat is niet wat Char beoogde maar zij hecht er veel belang aan te beklemtonen dat haar intuÔtie wel degelijk juist was, voor in het geval iemand dit niet begrepen zou hebben.

Een "echt" medium zou hier m.i. anders reageren. Een "echt" medium zou niet de behoefte voelen om het kromme recht te praten.

Hetzelfde in het begin van de sessie: Char, op zoek naar een historische geliefde met een J of een G, krijgt niets anders dan een goede vriend uit het heden. Na geconfirmeerd te hebben dat Frieda hem die week nog heeft gesproken, kan zij wel raden dat ook de komende TV-uitzending in het leven van deze vrouw-uit-het-volk ter sprake is gekomen. En dan voelt Char zich verplicht om haar geloofwaardigheid te herstellen door te zeggen dat zij wellicht daardoor contact met hem had.

Er zijn meer tekenen die erop wijzen dat Char wel degelijk besef heeft van de komedie die ze opvoert. Zo kan je haar dus telefonisch boeken maar ze zegt erbij dat je geen opname mag maken van dit telefoongesprek want dat verstoort haar concentratie. Char deinst er niet voor terug om sessies te doen voor de televisie-camera's, sessies die zullen bekeken worden door honderdenduizenden personen. Zij raakt niet uit haar concentratie door het gezoem van de de camera's en de technici rond haar, maar wel door het feit dat iemand aan de overzijde van de oceaan in een kamertje dat zij niet ziet, buiten haar weten met een cassetterecorder hun gesprek opneemt om het nadien nog eens te beluisteren om de forse investering extra te laten renderen.

Misschien is Char bevreesd dat de tapes worden verspreid en mensen gaan merken dat in haar "readings" telkens dezelfde dingen terugkomen. Dat Char bijvoorbeeld altijd contact krijgt met personen wiens voornaam begint met een J of een M en nooit met een U of een Z, hoewel die er toch ook moeten zijn. Of dat zij vrij frequent de groeten overbrengt vanwege opa's in de hemel die erg trots zijn op hun kleindochter. Misschien zou ook blijken dat zij soms standaardteksten debiteert, alsof zij ze op een briefje voor haar heeft liggen; of misschien verspreekt zij zich ook soms wel en zegt zij daarbij tegenstrijdige dingen over het intuÔtieve proces dat zich voltrekt tijdens haar sessies.

De meeste mensen zijn vlak na zo'n sessie ongetwijfeld sterk onder de indruk. Zij hebben gepraat met een beroemde dame en die heeft naar hen geluisterd en hen persoonlijk toegesproken. Zij zijn nog onder de indruk van haar charmes en zij menen zich te herinneren antwoord te hebben gekregen op een heleboel vragen. Een week nadien is dat effect wellicht al heel wat minder en misschien komen zij er dan na herbeluistering van de tape zelf achter dat de keizer erg weinig nieuwe kleren aanhad.

Natuurlijk vormen TV-optredens in die optiek ook een risico. Maar een TV-uitzending is zo'n krachtig propagandamiddel dat het het risico waard is. En het risico blijft binnen de perken:

Het lukt natuurlijk niet altijd.

A personal reading with Char

Wie geÔnteresseerd is in Char en eventueel in een "personal reading", verwijzen we naar haar website en meer bepaald naar het hoofdstuk "How to Receive a Personal Reading with Char".

De prijzen hiernaast zijn achterhaald.

Hieruit blijkt dat je haar kan bellen voor een "reading". Dat kost 200 USD voor een conversatie van 20 minuten, of 500 USD voor een conversatie van 45 minuten. Bemerk dat de 45 minuten-sessie relatief duurder is; dit weerspiegelt ons inziens de stijgende moeilijkheid om 45 minuten lang niet hetzelfde te zeggen. Char antwoordt niet op emails. Zij zou dit wel wensen, doch het is praktisch niet haalbaar. The only way to speak with Char is to schedule a personal telephone reading with her. To be fair readings are scheduled on a first-come, first-served basis.

Char vraagt ook dat u vooraf al allerlei namen invult op een alfabetische lijst. Namen van mensen die dood zijn, maar ook namen van familieleden, vrienden, collega's... . Dat vereenvoudigt het proces van herkenning natuurlijk aanzienlijk.

Update januari 2014: deelname in de kosten bedraagt momenteel 600 USD voor 30 minuten en 800 USD voor een sessie van een uur.