Oorspronkelijk gepubliceerd in juli 2025
Een topkrant
Van alle kranten is "Het Nieuwsblad" ongetwijfeld de krant die het meeste waar biedt voor uw geld. En dat is niet te wijten aan een gebrek aan concurrentie. Als u niet weet wat u ergens van moet vinden, dan is er "De Standaard". Als u niet weet wat u moet geloven, dan koopt u "Het Laatste Nieuws". En als u nog iets anders niet weet, dan is er "De Tijd", "De Morgen" en nog meer. Maar ik zeg u: als er één krant is die haar lezers echt weet te prikkelen, dan is het "Het Nieuwsblad".
Stel dat u op zoek bent naar een nieuw televisietoestel. U raadpleegt Coolblue en u kiest er een uit dat er goed uitziet en net voldoende kost. Morgen wordt het geleverd. In afwachting daarvan opent u de digitale editie van "Het Nieuwsblad" en daar valt uw oog op een intrigerende titel: "Tv-specialist: 'Je kan duizenden euro's uitgeven aan een tv, maar zonder dit ene onderdeel ben je er niks mee'" (Het Nieuwsblad, 10 juli 2025). Welk onderdeel dit is, is alleen voor de abonnees bestemd. Daarom is het best om u zo snel mogelijk te abonneren. Maar niet alleen daarom! Een greep uit Het Nieuwsblad van 20 juli, de dag waarop ik dit schrijf, maakt duidelijk hoe ondraaglijk het is om een abonnement op "Het Nieuwsblad" nog langer uit te stellen.
Uw oog, en ook het mijne natuurlijk, valt op de volgende titel: "Vakantieganger trekt gordijnen open en heeft adembenemend uitzicht, tot hij eens goed kijkt". Ongelooflijk spannend wat zich vervolgens aan zijn oog openbaart, niet? Helaas, zonder abonnement zal het hierbij blijven.
Een tweede kop uit deze zomereditie dan: "Jongens spelen potje voetbal, maar bal eindigt ergens totaal anders dan in de goal". Waar zou dat dan wel kunnen zijn? Een eeuwige kwelling tenzij u zich ... inderdaad, en best vandaag nog, anders moet u het doen met de vaststelling dat er niet werd gescoord en daarvoor bent u niet aan het artikel begonnen.
Een derde voorbeeld uit de editie van 20 juli: "De geheimen voor het perfecte potje mosselen: met dit trucje voorkom je lege schelpen.". Lege schelpen, HET probleem van elke mosselliefhebber en daar zou een truc voor bestaan? Een abonnement beste lezer, dat duurt te lang voor het er is. Ik ben dus onmiddellijk naar de krantenwinkel gereden en heb het allerlaatste exemplaar van "Het Nieuwsblad" op de kop getikt. Uit het rek gegrist, zeg maar, voor de neus van iemand anders. In de auto las ik eerst en vooral dat mosselkok Piet Devriendt gewoonlijk een klodder lookboter in zijn mosselpot gooit. Hij vindt dat lekker, hij doet maar, ons gaat het om lege schelpen. Om die te voorkomen, verklapt hij ons, stoemelings bijna maar het staat er wel degelijk, dat je de mosselen niet teveel mag opschudden. Het ei van Columbus! Trucjes zoals dit lees je alleen in "Het Nieuwsblad".
Ik ben gevallen voor deze krant op 2 juli 2025, een dikke twee weken voordien, de dag dat Rock Werchter begon. Die dag viel mijn oog op de volgende kop: "KMI geeft lokaal code oranje voor onweer: 'Het zou kunnen dat Werchter een flinke douche krijgt'". Het kwam uit de mond van Frank Deboosere. Ook hier was snel handelen geboden, ik heb dus eerst -vooraleer verder te lezen- mijn kinderen opgebeld i.v.m. de komende stortbui, alsook hun vrienden en vriendinnen en bij uitbreiding al wie m.i. op weg was naar de festivalweide, of het kon zijn zonder jas.
Na het vervullen van mijn plichten ben ik aan het artikel zelf begonnen. Het bleek niet specifiek over Werchter te gaan, 't is te zeggen, het festival wordt pas in de laatste alinea vernoemd. Ik citeer deze laatste alinea in haar geheel, omdat zij van een ontroerende schoonheid is: "In Werchter, waar de festivalgangers van Rock Werchter beginnen toe te stromen, is het nog afwachten hoe fel het onweer zal zijn. Het festival behoort nog tot Vlaams-Brabant, maar ligt wel aan de oostelijke kant. 'En een onweer stopt niet aan gemeente- of provinciegrenzen', zegt Deboosere. 'Het zou kunnen dat ze daar een flinke douche krijgen. Maar voor hetzelfde geld houden ze het daar droog'.”
Daar en nergens anders is mijn liefde voor "Het Nieuwsblad" ontstaan. Maak hier het hoofdartikel van, op pagina 1, en de krant is nog voor de middag nergens meer te verkrijgen.